21 juni 2023
Greenwashing is een marketingtruc waarbij bedrijven hun producten of diensten als milieuvriendelijker of duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Dit kan misleidend zijn voor consumenten die proberen bewuste en duurzame keuzes te maken.
Wat niet meehelpt is dat termen zoals duurzaam, natuurlijk, ecologisch en eerlijke producten niet zijn beschermd en er dus geen consequenties zijn waneer deze worden misbruikt.
Toenemende vraag naar duurzaamheid
Er is een toenemende vraag voor duurzame producten en zo generen bedrijven een hogere omzet.
Reputatie & Imago
Het presenteren van zichzelf als milieuvriendelijk kan helpen bij het creëren van een positiever merkimago. Juist de meest vervuilende bedrijven doen daarom aan Greenwashing. Bijvoorbeeld Shell zegt klimaatneutraal te willen worden, maar investeert nog steeds meer dan 80% in olie en gas. (bron: milieudefensie.nl)
Meer winst
Het implementeren van duurzame productie methode kan een grote investering zijn voor een bedrijf. In plaats van de tijd, moeite en geld te investeren die nodig zijn om daadwerkelijk duurzaam te produceren, kiezen sommige bedrijven te doen alsof maar vragen wel hogere prijzen voor hun 'duurzame' producten. Meer winst dus.
Greenwashing maakt het moeilijker voor bedrijven die daadwerkelijk duurzaam willen zijn. Het geeft een oneerlijk voordeel aan bedrijven die zich alleen maar voordoen als duurzaam, waardoor echte duurzame inspanningen worden ondergewaardeerd. Hierdoor kunnen bedrijven terughoudend worden om echte veranderingen door te voeren en duurzaamheid serieus te nemen. Consumenten kunnen teleurgesteld raken wanneer ze ontdekken dat ze zijn misleid en het algemene vertrouwen verliezen in daadwerkelijke duurzame bedrijven en stoppen met duurzame producten te kopen. En uiteindelijk schadelijk voor het milieu.
Omdat we tweedehandse kleding verkopen hebben we van alle kleding maar 1 item. Dus als iemand deze in het winkelmandje zou laten zitten en vergeten, dan zou dit kledingstuk niet door anderen gekocht kunnen worden.
Daarom verloopt een winkelmandje na 45 minuten. Ruim voldoende om rustig rond te kijken en te bestellen, en tegelijkertijd eerlijk voor al onze klanten.
Hoeveel tijd heb ik nog?
Dit kun je zien in je winkelmandje zelf en rechtsboven op elke pagina als er iets in je winkelmandje zit.
Vragen?
Mail naar info@restory.nl
Hiervoor heb je een account bij Restory nodig. Hiermee kun je:
Dit item zit al in iemand anders z'n winkelmandje!
Doordat we van elk kledingstuk maar 1 item hebben kan dit helaas af toe gebeuren.
Het kan zijn dat de andere persoon toch besluit het product niet te kopen, dus je kan later nog eens terugkomen op deze pagina.
Bekijk alle kleding Terug naar itemVragen?
Mail naar info@restory.nl
Hiervoor heb je een account bij Restory nodig. Hiermee kun je: